Dnes přišel emailem opět zajímavý článek, který se zabývá výkladem termínu "archeologický nález". Kdo má zájem, přečtěte si. Neznámému autorovi nebo autorce děkuji za rozbor.
Dobrý
den,
dovolil
jsem si nejprve připojit z Warfora vyjádření MK
a vyznačit některé pasáže podtržením,
kurzívou a tučným písmem:
Tak
toto ještě přišlo....
Vážený pane xxxxxxx,
včera jsem Vám zasílala odpověď na Váš
dotaz ohledně časového vymezení archeologického
nálezu. Omlouvám se, že v mé odpovědi je
překlep (místo r. 1432 mělo být 1492).
Hezký
den
Mgr. Lenka Militká
NPÚ ÚP“
K tomu
připojuji citované znění Maltské konvence:
„Čl.1
1.
Cílem této Úmluvy (revidované) je
ochraňovat archeologické dědictví jako zdroj evropské
kolektivní paměti a jako nástroj historického a
vědeckého studia.
2.
Za tímto účelem se za součásti archeologického
dědictví považují veškeré pozůstatky a
objekty a jakékoli jiné stopy
po lidstvu z minulých období,
(i)
jejichž uchování a studium umožňuje vysledovat vývoj
historie lidstva a jeho vztah k přirozenému prostředí,
(ii)
o nichž jsou hlavními zdroji informací vykopávky
nebo objevy a další metody výzkumu lidstva,
(iii)
které jsou situovány na jakémkoli místě,
které spadá pod jurisdikci Stran.
3.
Do
archeologického dědictví se zahrnují stavby,
konstrukce, skupiny budov, zastavěná území,
movité objekty, památky dalšího druhu a také
jejich související prostředí nacházející
se jak na souši, tak pod vodou.“
Nebudu
tentokrát unavovat dlouhými právnimi rozbory.
Jen pro upřesnění. Výše
uvedený výklad MK je krásnou právní
ekvilibristikou, nicméně nejde o výklad závazný.
Závazným je totiž výklad, když opominu správní
orgány při správním rozhodování,
tak výklad soudu a to pouze v konkrétní
rozhodované kauze. I MK uvádí, že „lze
soudit“, nicméně celkové vyznění je
jednoznačné, ale nekorektní. Naprosto legitimní
je i opačný výklad, že není třeba § 23
odst. 1 památkového zákona vykládat za
pomoci čl. 1 Maltské konvence, ale naopak, že čl. 1 Maltské
konvence je třeba vykládat pomocí § 23 odst. 1
památkového zákona. Pak vágní,
nekonkrétní znění „stopy po lidstvu
z minulých období“ je vyloženo, konkretizováno
památkovým zákonem, tj. že jde o ta minulá
období, která jsou do počátku novověku. Při
MK předloženém výkladu MK, by bylo archeologickým
nálezem téměř cokoliv, i budovy z první
republiky, ale nejen to, i jejich související
prostředí, tedy selské zahrady atd. Hlavně to, co by
si určili archeologové „věc,
která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka, jejíž
studium umožňuje vysledovat vývoj historie lidstva a jeho
vztah k přirozenému prostředí“, protože kdo je ten
odborník, který by určil, která to je věc.
Vypadá to na snahu o diktát archeologů nejen omezené
zájmové skupině hledačů, ale téměř celé
společnosti. Vágní znění Maltské
konvence evidentně protistraně vyhovuje, jak je patrno z její
argumentace.
Pokud
výklad MK „nesměle“ naznačuje, že § 23 odst. 1
památkového zákona je neplatný právě
ve vazbě na čl. 1 Maltské konvence (neboť citovaný §
23 odst. 1 památkového zákona konkretizuje
období na období do počátku novověku), pak
nechť ponechá tuto starost a výklad soudu, ten je
k tomu určený a mimochodem ve výkladech zákona
mnohem kvalifikovanější. Nicméně výklad soudu
nelze nikdy předjímat a repliku k výše uvedenému
oponentnímu výkladu si dovedu představit.
Podstatné
z uvedeného je to, oč je usilováno, a pokud je to
oficiální výklad MK, pak je otázka, co se
dostane do nového památkového zákona či
jeho novely.
K legislativnímu
procesu ještě vytrhnu z dopovědi AU panu Malému:
“Ve
vašem dopise i na vašich webových stránkách
obviňujete muzea ze spolupráce s
černým
trhem. K tomu vám mohu sdělit, že ArÚ Praha nemá
v této chvíli v podezření žádnou
instituci,
která má s námi uzavřenou smlouvu, z podílu
na nelegální činnosti. „
Toto
je z hledika legislativy jen marginálie, ale je až
legrační argumentace, že by černý trh, resp. osoby
z černého trhu, měl fungovat na základě smluv
s AU.
“Na
vašich webových stránkách jsem nenašla
informaci, kolik má váš klub členů, počet uživatelů
detektorů
je ale odhadován na deset, někdy až na dvacet tisíc.
Předpokládám, že zdaleka ne
všichni
jsou u vás registrováni. „
Viz
moje vyjádření v minulém článku,
že nebude zájem komunikovat se sdružením s poukazem
na nedostatečnou tradici a masovost.
“Stejně
tak bude i pro vás důležité, aby tato kauza vyvolala
potřebu regulovat užívání detektorů a dát
mu jasná
pravidla,
tak aby bylo chráněno naše kulturní dědictví
a příroda.“
Zase
je patrný záměr, ale je zde vyjádřena krásně
i kauzalita – příčina je jev bez něhož by následek
nenastal – tedy příčina tato kauza, následek
potřeba regulovat užívání detektorů.
Každopádně pociťuji u protistrany i nejistotu a slabost,
když má potřebu se zaštitovat ochranou přírody
(ostatně soudím, že od toho je tu ministerstvo životního
prostředí).
S tím
koresponduje záměr deklarovaný AU na tiskové
konferenci dne 10.1.2008
„• střednědobě:
úprava legislativy směrem k registraci detektorů a zákazu
vstupu na archeologické lokality s detektorem a se sankcemi za
porušení zákona.“