V pátek 29. února 2008 mi do e-mailu příšel další zajímavý článek od našeho starého známeho anonyma, týkající se novelizace občanského zákoníku a památkového zákona. V diskuzi pod článkem najdete také odpovědi, které jsem obdržel od mluvčí ministerstva kultury ČR.
Ministerstvo spravedlnosti nastavilo lhůtu pro dopracování nové
1. Nový občanský zákoník
Pro informaci jsem stáhl z internetu
(kurzívou):
„Ministerstvo
spravedlnosti nastavilo lhůtu pro dopracování nového
občanského zákoníku
30.11.2007, (11/2007)
Na
základě vyhodnocení dotazníkového
šetření k návrhu nového občanského
zákoníku Ministerstvo spravedlnosti (MSp) dne 27. září
2007 rozhodlo o odkladu předložení návrhu do
připomínkového řízení, a to do 30.
června příštího roku. Minimálně o rok – na
konec roku 2008 – se tak proti schválenému Plánu
legislativních prací posouvá i termín
předložení návrhu nového občanského
zákoníku do vlády.“
Je patrné, že návrh nového
občanského zákoníku, jehož část byla
zařazena pro informaci v článku „Možné právní
úpravy týkající se hledání
s detektory“, by měl být předložen do vlády
do konce letošního roku, tj. roku 2008 a do připomínkového
řízení by měl být tento návrh předložen
do konce června 2008.
2.
Novela památkového zákona
Nevím, zda někdo z hledačské obce zaregistroval,
že 25.2.2008 byl schválen vládou návrh novely
památkového zákona a předložen do Parlamentu
(je to ta novela, kterou jsem přiložil do přílohy článku
„Možné právní úpravy
týkající se hledání s detektory
II“). Z otevřených zdrojů opět kousek
kopíruji (kurzívou):
„Odůvodnění
hlavních principů navrhované právní
úpravy
Předmět
navrhované novely památkového zákona lze
shrnout do několika okruhů, a sice: přesun některých
kompetencí z Ministerstva kultury na krajský úřad,
zvýšení sankcí za porušení povinností
podle památkového zákona, upřesnění
některých procesních otázek a zohlednění
poznatků z dosavadní aplikační praxe, včetně
zavedení nového institutu plánů ochrany
památkových rezervací a památkových
zón. Navrhovaná právní úprava
vychází z pokračujícího záměru
minimalizace administrativní zátěže občanů a
současně z přiblížení orgánů, které
rozhodují v jednotlivých typech správních
řízení, účastníkům těchto řízení.
Zvýšením postihů za porušování
památkového zákona se odstraňuje stávající
neuspokojivý stav, kdy byla horní hranice pokut mnohdy
zcela neúměrná škodám na chráněných
kulturně historických hodnotách, což je nezbytným
předpokladem dosažení lepší disciplíny při
ochraně kulturního dědictví. „
Novela památkového zákona se v zásadě
týká ochrany kulturních památek, ale
zvýšení sankcí se dotkne i hledačů. Pro
hledače je podstatná změna, že sankce, kterou může uložit
obecní úřad se zvyšuje z dosavadního
maximálního limitu 10 tisíc Kč na limit 2
miliony Kč a krajský úřad z dosavadního
horního limitu 500 tisíc Kč na limit 4 miliony Kč.
Reálné je uložení
této sankce za provádění výkopových
prací na území s archeologickými nálezy
a dále ze neohlášení archeologického
nálezu, když nechci rozebírat další případy
plynoucí z výkladu zákona. Zákon má
nabýt účinnosti 1.
července 2008 a v Parlamentu
příliš problémy nepředpokládám, i když
nelze vyloučit logickou námitku o přílišné
výši sankce a poslanecký návrh na změnu
vládního návrhu.
Je patrné, že se bude realizovat tato
novela památkového zákona. Kromě toho probíhají
dále práce na novém památkovém
zákoně, které si „žijí svým životem“,
nezávislým na novele.
3.
Nový
památkový zákon
Pokud jde o iniciativu v článku
„Výzva k zamyšlení“ na tomto webu, která
reaguje na moje předchozí články, nechápu ji
jako snahu organizovat hledače do stávajícího
občanského sdružení, to není ani technicky ani
časové reálné, ale z hlediska snahy o
ingerenci do legislativního procesu jako snahu získat
určitý mandát
k jednání. Závisí
samozřejmě na autorech této iniciativy; podle mých
zkušeností čekat návrhy na schůzku či jiné
řešení obvykle nevyjdou, kdežto pozvánka e mailem
všem významným hráčům „V 17,00 hod. U
lípy“, by mohla být úspěšná. Čas
totiž velice běží, je 12,05 hod.
Pokud jde o jednání
v legislativním procesu, pak je nutno zdůraznit, že
povinnými připomínkovými místy jsou ta,
která jsou uvedena v čl. 5 odst. 1 Legislativních
pravidel vlády (tato LP jsou na webu vlády ČR, ovšem
jen ve formátu PDF, takže není možné sem
jejich část zkopírovat). Návrh sice může
kromě uvedených připomínkových míst
zaslat v zásadě kdokoliv, je jedno, zda to bude, např.
občanské sdružení, a právně je zcela
lhostejné, zda má členů 20 nebo 5 tisíc. Není
povinným připomínkovým místem a z tohoto
hlediska nemusí zpracovatel návrhu zákona k jeho
připomínkám přihlédnout. Naopak u povinných
připomínkových míst, je povinností
zpracovatele připomínky vypořádat. Přitom připomínky
povinných připomínkových míst se dělí
na zásadní a ostatní. Pokud by se nepodařilo
zásadní vypořádat, pak jde návrh do
vlády s rozporem či rozpory a musí je vyřešit
vláda. Z praxe, chce-li nějaká zájmová
skupina, aby její námět měl v legislativním
procesu relevanci, musí v zásadě přesvědčit
některé z povinných připomínkových
míst, aby námět zahrnul do svých připomínek.
Připomínky zasílají
připomínková místa zpracovateli (zde
ministerstvu kultury), ten s připomínkovým místem
jedná ve snaze připomínky odstranit. Je obvyklé,
že komunikují různě, včetně separátních
jednání, každopádně na konci připomínkového
řízení pozve zpracovatel ta připomínková
místa, která měla připomínky, ke společnému
jednání, kde se všechny připomínky postupně
projednají. Na toto jednání, pokud by byla
dohoda s příslušným připomínkovým
místem, by mohl přijít i někdo, kdo není
zaměstnancem připomínkového místa a zde se
vyjádřit (nikoliv ovšem svým jménem, ale
v rámci připomínkového místa,
v praxi je to ovšem velmi sporadické, pravidlem je, že
připomínky obhajuje zaměstnanec připomínkového
místa). Vzkaz lze poslat také přes média, ale
to je velmi nejisté a problematické. Každopádně,
kdyby nic jiného nevyšlo, lze doporučit přímé
zaslání připomínek zpracovateli (pozor na
gramatické chyby, devalvuje to připomínky i
předkladatele). Napojení se na „vlivné“ skupiny,
by zde mohlo být např. na investory, zástupce
vlastníků, ale k tomu jsou samozřejmě potřeba
kontakty, navíc nebývá příliš ochota
kromě svých zájmů si přibírat další
subjekt přinášející problémy.
Správná je reakce na uvedenou
iniciativu z článku „Výzva k zamyšlení“
v podobě odkazu na zahraniční právní
úpravy. Odkazy na zahraniční právní
úpravu se v praxi legislativního procesu dost
často využívají jako argumentace z obou stran –
ze strany zpracovatele i jako replika a používají se
často právě v rámci vypořádání
připomínek. Bylo by dobré opatřit si doslovná
ustanovení národních předpisů týkajících
se:
Případné registrace (osob
vlastnících detektor? nebo detektorů?)
Zákazu, popř. regulace, hledání
detektorem
Vymezení pojmu archeologický
nález
Vymezení území
s archeologickými nálezy
Informace o znění cizích
předpisů si běžně opatřují subjekty u subjektů
partnerských v příslušných státech.
Zde mě napadá, že by snad provozovatelé analogických
webů jako je tento v zahraničí mohli tato znění
e mailem provozovateli tohoto webu poslat – problém by mohl
být s překladem (kdyby byl text např. ve švédštině),
ale snad by z kolegiality mohly být přeloženy
odesilatelem texty do angličtiny, či němčiny. S argumentací
jinou právní úpravou je třeba počítat,
je to běžné. Vzhledem k tomu, že však Maltská
konvence dává ohledně detektorů velkou vůli národní
úpravě, určitě lze nalézt úpravy liberální.
Je třeba však očekávat i nepřátelské
prostředí, včetně připomínkových míst,
a pokud nebude nikdo, kdo by uplatnil repliku vůči rigorózní
a nepříznivé zahraniční úpravě, pak to
může být problém. Navíc, při dobrém
překladu lze exaktně právní úpravu vyložit a
nakonec se může ukázat, že to, co je laicky chápáno
jako absolutní zákaz hledání detektorem,
je jinak, jde jen o omezení na určitá místa a
pak padá protiargumentace automaticky.
Ještě jeden námět pro případné
zpracovatele návrhu za obci hledačskou. To, že jde o krásné
hobby uplatňované dost velkými počtem lidí
nebude asi nikoho moc zajímat. Je
třeba si připravit argumenty, proč
hledání neomezovat s výjimkou lokalit
s archeologickými nálezy. Zajímavé
může být třeba: nálezy a hlášení
nalezené munice, odstranění nebezpečí, které
jinak nikdo neodstraní; zájmy výrobců detektorů
a daně z jejich prodeje; to, že před vydáním zákona
bylo kvantum detektorů nakoupeno a co s nimi teď, když je
spousta míst, kde není důvod hledání
omezovat; jde o památkový zákon a ten by se měl
omezit jen na ochranu památek a nikoliv na obecné
zákazy na místech, kde o žádné památky
nejde; vlastníci dnes mají i třeba ohromné
výměry ploch a jde o výkon jejich vlastnického
práva, pokud nejde zrovna o území
s archeologickými nálezy………
Záruka, že úsilí vložené
do snah ovlivnit rozumně zákon bude mít efekt, není
samozřejmě žádná. Z praxe však si dovolím
tvrdit, že ingerence do legislativního procesu se dějí
a tvůrci zákona se tak mnohdy dozvědí informace,
které by jinak nezískali a na výsledku tvorby se
to projeví. Navíc tvůrci zákona na příslušném
ministerstvu nebývají žádní hlupáci
a mají znalosti souvislostí předpisů, znají i
trendy, zde např. směrem k obsahu vlastnického práva,
jak je navržen v novém občanském zákoníku
a uvažují obvykle racionálně. Tady by to mohlo být
např. v tom, že je tady kvantum lidí, kteří si
nakoupili drahé výrobky, chtějí je využívat
a argumentace, že celý stát je s výjimkou
vytěžených prostorů archeologická lokalita
neobstojí, viz. třeba ona koupaliště, ale jde také
třeba stavebníky, kteří by ke každému kopnutí
základu jakékoliv stavby měli dělat oznámení
Archeologickému ústavu a čekat, zda se udělá
archeologický průzkum, tedy veřejné mínění
atd….
Přeji hodně zdaru