Kdo je přihlášen ?
|
Stránky prohlíží 726 anonymních a 0 registrovaných uživatelů.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
|
Webhosting
|

|
Celkem návštěv od spuštění webu
|

|
Vše za odvoz
|
Věnujte vše co už nepotřebujete někomu jinému "Za odvoz"
|
|
Nový občanský zákoník a novela památkového zákona
Přijal: mcmlxxx - Saturday, 01.03. 2008 - 20:34:45
Téma: Legislativa
|
V pátek 29. února 2008 mi do e-mailu příšel další zajímavý článek od našeho starého známeho anonyma, týkající se novelizace občanského zákoníku a památkového zákona. V diskuzi pod článkem najdete také odpovědi, které jsem obdržel od mluvčí ministerstva kultury ČR.
Ministerstvo spravedlnosti nastavilo lhůtu pro dopracování nové
1. Nový občanský zákoník
Pro informaci jsem stáhl z internetu
(kurzívou):
„Ministerstvo
spravedlnosti nastavilo lhůtu pro dopracování nového
občanského zákoníku
30.11.2007, (11/2007)
Na
základě vyhodnocení dotazníkového
šetření k návrhu nového občanského
zákoníku Ministerstvo spravedlnosti (MSp) dne 27. září
2007 rozhodlo o odkladu předložení návrhu do
připomínkového řízení, a to do 30.
června příštího roku. Minimálně o rok – na
konec roku 2008 – se tak proti schválenému Plánu
legislativních prací posouvá i termín
předložení návrhu nového občanského
zákoníku do vlády.“
Je patrné, že návrh nového
občanského zákoníku, jehož část byla
zařazena pro informaci v článku „Možné právní
úpravy týkající se hledání
s detektory“, by měl být předložen do vlády
do konce letošního roku, tj. roku 2008 a do připomínkového
řízení by měl být tento návrh předložen
do konce června 2008.
2.
Novela památkového zákona
Nevím, zda někdo z hledačské obce zaregistroval,
že 25.2.2008 byl schválen vládou návrh novely
památkového zákona a předložen do Parlamentu
(je to ta novela, kterou jsem přiložil do přílohy článku
„Možné právní úpravy
týkající se hledání s detektory
II“). Z otevřených zdrojů opět kousek
kopíruji (kurzívou):
„Odůvodnění
hlavních principů navrhované právní
úpravy
Předmět
navrhované novely památkového zákona lze
shrnout do několika okruhů, a sice: přesun některých
kompetencí z Ministerstva kultury na krajský úřad,
zvýšení sankcí za porušení povinností
podle památkového zákona, upřesnění
některých procesních otázek a zohlednění
poznatků z dosavadní aplikační praxe, včetně
zavedení nového institutu plánů ochrany
památkových rezervací a památkových
zón. Navrhovaná právní úprava
vychází z pokračujícího záměru
minimalizace administrativní zátěže občanů a
současně z přiblížení orgánů, které
rozhodují v jednotlivých typech správních
řízení, účastníkům těchto řízení.
Zvýšením postihů za porušování
památkového zákona se odstraňuje stávající
neuspokojivý stav, kdy byla horní hranice pokut mnohdy
zcela neúměrná škodám na chráněných
kulturně historických hodnotách, což je nezbytným
předpokladem dosažení lepší disciplíny při
ochraně kulturního dědictví. „
Novela památkového zákona se v zásadě
týká ochrany kulturních památek, ale
zvýšení sankcí se dotkne i hledačů. Pro
hledače je podstatná změna, že sankce, kterou může uložit
obecní úřad se zvyšuje z dosavadního
maximálního limitu 10 tisíc Kč na limit 2
miliony Kč a krajský úřad z dosavadního
horního limitu 500 tisíc Kč na limit 4 miliony Kč.
Reálné je uložení
této sankce za provádění výkopových
prací na území s archeologickými nálezy
a dále ze neohlášení archeologického
nálezu, když nechci rozebírat další případy
plynoucí z výkladu zákona. Zákon má
nabýt účinnosti 1.
července 2008 a v Parlamentu
příliš problémy nepředpokládám, i když
nelze vyloučit logickou námitku o přílišné
výši sankce a poslanecký návrh na změnu
vládního návrhu.
Je patrné, že se bude realizovat tato
novela památkového zákona. Kromě toho probíhají
dále práce na novém památkovém
zákoně, které si „žijí svým životem“,
nezávislým na novele.
3.
Nový
památkový zákon
Pokud jde o iniciativu v článku
„Výzva k zamyšlení“ na tomto webu, která
reaguje na moje předchozí články, nechápu ji
jako snahu organizovat hledače do stávajícího
občanského sdružení, to není ani technicky ani
časové reálné, ale z hlediska snahy o
ingerenci do legislativního procesu jako snahu získat
určitý mandát
k jednání. Závisí
samozřejmě na autorech této iniciativy; podle mých
zkušeností čekat návrhy na schůzku či jiné
řešení obvykle nevyjdou, kdežto pozvánka e mailem
všem významným hráčům „V 17,00 hod. U
lípy“, by mohla být úspěšná. Čas
totiž velice běží, je 12,05 hod.
Pokud jde o jednání
v legislativním procesu, pak je nutno zdůraznit, že
povinnými připomínkovými místy jsou ta,
která jsou uvedena v čl. 5 odst. 1 Legislativních
pravidel vlády (tato LP jsou na webu vlády ČR, ovšem
jen ve formátu PDF, takže není možné sem
jejich část zkopírovat). Návrh sice může
kromě uvedených připomínkových míst
zaslat v zásadě kdokoliv, je jedno, zda to bude, např.
občanské sdružení, a právně je zcela
lhostejné, zda má členů 20 nebo 5 tisíc. Není
povinným připomínkovým místem a z tohoto
hlediska nemusí zpracovatel návrhu zákona k jeho
připomínkám přihlédnout. Naopak u povinných
připomínkových míst, je povinností
zpracovatele připomínky vypořádat. Přitom připomínky
povinných připomínkových míst se dělí
na zásadní a ostatní. Pokud by se nepodařilo
zásadní vypořádat, pak jde návrh do
vlády s rozporem či rozpory a musí je vyřešit
vláda. Z praxe, chce-li nějaká zájmová
skupina, aby její námět měl v legislativním
procesu relevanci, musí v zásadě přesvědčit
některé z povinných připomínkových
míst, aby námět zahrnul do svých připomínek.
Připomínky zasílají
připomínková místa zpracovateli (zde
ministerstvu kultury), ten s připomínkovým místem
jedná ve snaze připomínky odstranit. Je obvyklé,
že komunikují různě, včetně separátních
jednání, každopádně na konci připomínkového
řízení pozve zpracovatel ta připomínková
místa, která měla připomínky, ke společnému
jednání, kde se všechny připomínky postupně
projednají. Na toto jednání, pokud by byla
dohoda s příslušným připomínkovým
místem, by mohl přijít i někdo, kdo není
zaměstnancem připomínkového místa a zde se
vyjádřit (nikoliv ovšem svým jménem, ale
v rámci připomínkového místa,
v praxi je to ovšem velmi sporadické, pravidlem je, že
připomínky obhajuje zaměstnanec připomínkového
místa). Vzkaz lze poslat také přes média, ale
to je velmi nejisté a problematické. Každopádně,
kdyby nic jiného nevyšlo, lze doporučit přímé
zaslání připomínek zpracovateli (pozor na
gramatické chyby, devalvuje to připomínky i
předkladatele). Napojení se na „vlivné“ skupiny,
by zde mohlo být např. na investory, zástupce
vlastníků, ale k tomu jsou samozřejmě potřeba
kontakty, navíc nebývá příliš ochota
kromě svých zájmů si přibírat další
subjekt přinášející problémy.
Správná je reakce na uvedenou
iniciativu z článku „Výzva k zamyšlení“
v podobě odkazu na zahraniční právní
úpravy. Odkazy na zahraniční právní
úpravu se v praxi legislativního procesu dost
často využívají jako argumentace z obou stran –
ze strany zpracovatele i jako replika a používají se
často právě v rámci vypořádání
připomínek. Bylo by dobré opatřit si doslovná
ustanovení národních předpisů týkajících
se:
Případné registrace (osob
vlastnících detektor? nebo detektorů?)
Zákazu, popř. regulace, hledání
detektorem
Vymezení pojmu archeologický
nález
Vymezení území
s archeologickými nálezy
Informace o znění cizích
předpisů si běžně opatřují subjekty u subjektů
partnerských v příslušných státech.
Zde mě napadá, že by snad provozovatelé analogických
webů jako je tento v zahraničí mohli tato znění
e mailem provozovateli tohoto webu poslat – problém by mohl
být s překladem (kdyby byl text např. ve švédštině),
ale snad by z kolegiality mohly být přeloženy
odesilatelem texty do angličtiny, či němčiny. S argumentací
jinou právní úpravou je třeba počítat,
je to běžné. Vzhledem k tomu, že však Maltská
konvence dává ohledně detektorů velkou vůli národní
úpravě, určitě lze nalézt úpravy liberální.
Je třeba však očekávat i nepřátelské
prostředí, včetně připomínkových míst,
a pokud nebude nikdo, kdo by uplatnil repliku vůči rigorózní
a nepříznivé zahraniční úpravě, pak to
může být problém. Navíc, při dobrém
překladu lze exaktně právní úpravu vyložit a
nakonec se může ukázat, že to, co je laicky chápáno
jako absolutní zákaz hledání detektorem,
je jinak, jde jen o omezení na určitá místa a
pak padá protiargumentace automaticky.
Ještě jeden námět pro případné
zpracovatele návrhu za obci hledačskou. To, že jde o krásné
hobby uplatňované dost velkými počtem lidí
nebude asi nikoho moc zajímat. Je
třeba si připravit argumenty, proč
hledání neomezovat s výjimkou lokalit
s archeologickými nálezy. Zajímavé
může být třeba: nálezy a hlášení
nalezené munice, odstranění nebezpečí, které
jinak nikdo neodstraní; zájmy výrobců detektorů
a daně z jejich prodeje; to, že před vydáním zákona
bylo kvantum detektorů nakoupeno a co s nimi teď, když je
spousta míst, kde není důvod hledání
omezovat; jde o památkový zákon a ten by se měl
omezit jen na ochranu památek a nikoliv na obecné
zákazy na místech, kde o žádné památky
nejde; vlastníci dnes mají i třeba ohromné
výměry ploch a jde o výkon jejich vlastnického
práva, pokud nejde zrovna o území
s archeologickými nálezy………
Záruka, že úsilí vložené
do snah ovlivnit rozumně zákon bude mít efekt, není
samozřejmě žádná. Z praxe však si dovolím
tvrdit, že ingerence do legislativního procesu se dějí
a tvůrci zákona se tak mnohdy dozvědí informace,
které by jinak nezískali a na výsledku tvorby se
to projeví. Navíc tvůrci zákona na příslušném
ministerstvu nebývají žádní hlupáci
a mají znalosti souvislostí předpisů, znají i
trendy, zde např. směrem k obsahu vlastnického práva,
jak je navržen v novém občanském zákoníku
a uvažují obvykle racionálně. Tady by to mohlo být
např. v tom, že je tady kvantum lidí, kteří si
nakoupili drahé výrobky, chtějí je využívat
a argumentace, že celý stát je s výjimkou
vytěžených prostorů archeologická lokalita
neobstojí, viz. třeba ona koupaliště, ale jde také
třeba stavebníky, kteří by ke každému kopnutí
základu jakékoliv stavby měli dělat oznámení
Archeologickému ústavu a čekat, zda se udělá
archeologický průzkum, tedy veřejné mínění
atd….
Přeji hodně zdaru
|
| |
Přihlásit se
|
Vytvořit účet.
|
Hodnocení článku
|
Průměrné hodnocení: 5 Účastníků: 3

|
|
Související témata
 |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: mcmlxxx (detektory@hantec.cz) - Saturday, 01.03. 2008 - 20:50:14 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://detektory.hantec.cz | Jak jsem již psal jinde, požádal jsem MK ČR o zodpovězení několika otázek. Otázky i odpovědi od mluvčí MK ČR Markéty Žižkové si můžete přečíst v následujícím textu:
Cituji:
Věc: ŽÁDOST MINISTERSTVU KULTURY O POSKYTNUTÍ INFORMACE VE SMYSLU
ZÁKONA Č. 106/1999 Sb., O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM
Žádám o stručné sdělení následujících informací:
Otázka:
1) Připravuje Ministerstvo kultury v současné době nové znění návrhu
památkového zákona?
Odpověď:
Ministerstvo kultury již připravilo novelu zákona o státní památkové péči. Schválila ji vláda na svém únorovém zasedání. Posílám Vám ji pro informaci v příloze.
pozn. autora:
můžete stahnout zde: http://detektory.hantec.cz/download/pamatkovy-zakon-technicka-novela-2008-1.doc (42kB) )
Otázka:
2) Jakým způsobem a kde lze získat pracovní verze nebo seznam změn
které budou v novém zákonu zahrnuty?
zodpovězeno v odpovědi na dotaz č.1
Otázka:
3) Jakým způsobem a v jakém znení bude do nového zákona zahrnuta tzv. MALTSKÁ KONVENCE. Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy, především její ustanovení v článku 3, b)iii - cituji:
"(iii) učinit používání detektorů kovů a jakýchkoli jiných detekčních zařízení nebo postupů archeologického výzkumu předmětem specifického předchozího oprávnění, kdykoli s tím počítá vnitřní právní úprava státu."
tzn.: počítá se se zákazem používání detektorů kovů a ostatních detekčních zařízení na celém uzemí ČR?
Odpověď:
3. Obecně je uvažováno o tom, že by průzkum pomocí detektorů byl výslovně uveden jako jedna z metod archeologického výzkumu (tedy byla by pak v paragrafovaném znění zákona do definice archeologického výzkumu zahrnuta i tato metoda) s tím, že pochopitelně jako všechny ostatní formy archeologického výzkumu by si i tato forma vyžadovala to, aby osoba, která takové průzkumy provádí, disponovala příslušným rozhodnutím o oprávnění provádět archeologické výzkumy.
Otázka:
4) Má již Ministerstvo kultury nějaké podklady a návrhy např. od Archeologického ústavu ČR či jiných subjektů ohledně výše zmíněného bodu 3 ? Pokud ano, jaké a kde je možné si je prostudovat?
Odpověď:
4. S Archeologickým ústavem AV ČR i dalšími oprávněnými organizacemi je Ministerstvo kultury ve styku (jak písemném tak ústním) průběžně a proto v dané chvíli neexistuje materiál, který by v plné šíři popsal postoje zmíněných subjektů, které navíc nedaly Ministerstvu kultury oprávnění tyto informace o svých postojích dále šířit. Protože navíc není Ministerstvo kultury původcem písemností zaslaných Archeologickým ústavem AV ČR a dalšími subjekty a protože se postoje Archeologického ústavu AV ČR i dalších oprávněných organizací s ohledem na vyjasňování si dané problematiky pochopitelně vyvíjejí, nelze než doporučit, aby v tomto směru byl dotaz vznesen přímo vůči Archeologickému ústavu AV ČR, který se pro tvorbu zákona stal jedním z garantů této oblasti. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: Baba (rafina@rafina.cz) - Sunday, 02.03. 2008 - 09:17:30 | | Je to zajímavé čtení ale myslím, že je už pozdě. Mediální kampaň z nedávné doby měla přímou souvislost s připravovanou novelou. Cílem bylo zmasírovat povědomí lidí (a úředníci jsou také lidi), kteří se v problematice neorientují, aby stáli na straně archeologů. Dopadne to tak, jak říká paní tisková mluvčí - používání detektorů kovů zapracují jako archeologickou metodu výzkumu. Tím spustí lavinu žalob na stát o náhradu peněz za detektory, které se stanou nepoužitelné pro člověka bez povolení provádět archeovýzkum. Žaloby ale podají jen lidé, kteří už nebudou chtít dál hledat - veřejně přiznají, že detektor mají a jsou dbalí zákonů. Navíc to bude jen cca 100 mil. korun, což je ve srovnání s jinými prošustrovanými miliardami zanedbatelné a koneckonců si to platíme z daní.
Myslím, že nejvážnějším argumentem připomínkového řízení nebude stav legislativy jinde ale fotky z archivu Detektorwebu. Ty vybrané myslím přesvědčí každého úředníka, že je zapotřebí hledání zakázat. Jenom doufám, že se pak administrátoři DW díky své činnosti (na jejíž škodlivost je spousta lidí opakovaně upozorňuje) dostanou do existenčních problémů a konečně zavřou své panoptikum chlubivosti, hlouposti a naivity - galerii zvanou Nálezy. Ale tu kobylu budou rajtovat do úplného konce ve smyslu hesla "Po nás potopa" - hlavně když to sype a mrcasníčci kupují.
Mám - li shrnout situaci, je velmi málo pravděpodobné, že se podaří trend směřující k zákazu zastavit připomínkami - není dost času na přípravu solidních argumentů a obhajovat činnost, která se de facto někdy pohybuje na hranici zákonnosti nebude lehké. Jedinou nadějí je, že by se mohlo podařit vytvořit připomínkami opět kočkopsa, kterého lze vykládat několika způsoby, což je stav na který je většina občanů zvyklá a hledat by se dalo dál. Evidence detektorů nebo detektorářů je iluze - řada lidí má ještě v živé paměti minulý režim, kdy posloužily právě seznamy osob evidovaných kvůli nějaké činnosti k tomu, že byli první na ráně, když se bilo.
Pokud by někdo iniciativu k vytvoření kompromisního zákona inicioval, přispěl bych možná nějakým nápadem ale rozhodně bych se někam nepodepisoval.
Závěrem chci konstatovat, že se hledalo, hledá a bude hledat bez ohledu na novely - řada mých kamarádů si nikdy žádný zákon nepřečetla, na televizi nekouká a je jim to někde. Oni se pravděpodobně nikdy nedozví, že nějaká novela vznikla, pokud jim to neřekne někdo v hospodě, když si opřou detík do kouta. A upřímně řečeno, jedna věc je novela a druhá její vymáhání v praxi. Neumím si moc představit, že to bude fungovat a znění novely je v konečném důsledku fuk.
Jediné znění novely, které by fungovalo je takové, které by uzákonilo spolupráci archeologů a obce hledačské založenou na rozumných pravidlech. To pak ano a dávalo by to vzájemný smysl. Jinak je to ztráta času a to oboustranná. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: elmara (info@detektory-mlejnsky.cz) - Sunday, 02.03. 2008 - 21:37:05 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lovecpokladu.cz | | Musím říci že nesouhlasím. Zveřejňování odevzdaných nálezů věci jenom pomáhá. Tvářit se, že vlastně žádné nálezy nejsou, i když tady chodí hledat skoro 20 000 tisíc lidí, je naprosto směšné. Jelikož určitá část hledačů archeologické lokality nerespektuje, a zdá se že původní archeologická stráž už asi samovolně zanikla, tvůrce zákona sáhnul k osvědčené české metodě - velké sankce a nikdo kdo by je vymáhal. Spolupráce s archeo už dávno probíhá, na regionální úrovni je spousta lidí, kteří se na hledání nedívají tak černobíle. Tím samozřejmě nechci říci že by snad někdo souhlasil s vykrádáním archeologických lokalit. Pouze chci upozornit, že spousta archeologů strká hlavu do oprátky (při spolupráci s detektoráři), když se do takové činnosti pouští. V očích vedení české archeologie je to samozřejmě dost silně diskvalifikuje. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: Baba (rafina@rafina.cz) - Monday, 03.03. 2008 - 06:41:32 | | Máš dost krátkou paměť Elmaro. Pust si z archívu (jestli to tam ČT ještě má) oficiální stanovisko AÚ k detektorářům. Pro ně jsme banda zlodějů na které je potřeba volat policii. Až se budeš bavit s nějakým archeologem, měj to stále na paměti. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: elmara (info@detektory-mlejnsky.cz) - Monday, 03.03. 2008 - 17:53:55 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lovecpokladu.cz | | Ahoj
S archeology se snažím mluvit co nejčastěji. Jelikož se snažíme zprostředkovat odevzdání některých předmětů - je to čím dál častěji. Nebudu hodnotit tisíckrát omleté vystoupení v čt. Názor archeologů v terénu rozhodně není takle černobílý. Panují docela oprávněné obavy že po vydání nového zákona se už nikdo nebude chtít dostat do problémů a tak se již do muzeí nedostane vůbec nic. Což se může snadno stát. Znovu opakuji, vážím si všech kdo se odhodlájí spolupracovat s detektoráři. Takový člověk ryskuje svojí pověst v oboru a nese tak doslova kůži na trh. Bohužel lidé kteří pracují v terénu na výskumech mohou podobu nového zákona ovlivnit velice málo. Rozhodují úředníci a vláda. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: elmara (info@detektory-mlejnsky.cz) - Sunday, 02.03. 2008 - 21:37:16 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lovecpokladu.cz | | Musím říci že nesouhlasím. Zveřejňování odevzdaných nálezů věci jenom pomáhá. Tvářit se, že vlastně žádné nálezy nejsou, i když tady chodí hledat skoro 20 000 tisíc lidí, je naprosto směšné. Jelikož určitá část hledačů archeologické lokality nerespektuje, a zdá se že původní archeologická stráž už asi samovolně zanikla, tvůrce zákona sáhnul k osvědčené české metodě - velké sankce a nikdo kdo by je vymáhal. Spolupráce s archeo už dávno probíhá, na regionální úrovni je spousta lidí, kteří se na hledání nedívají tak černobíle. Tím samozřejmě nechci říci že by snad někdo souhlasil s vykrádáním archeologických lokalit. Pouze chci upozornit, že spousta archeologů strká hlavu do oprátky (při spolupráci s detektoráři), když se do takové činnosti pouští. V očích vedení české archeologie je to samozřejmě dost silně diskvalifikuje. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: Baba (rafina@rafina.cz) - Monday, 03.03. 2008 - 06:35:57 | | Nebavím se o současném stavu ale o tom, co celou situaci kolem hledání dovedlo tam, kde je dnes. A to byly bezesporu dvě věci - galerie na DW a díry na archeolokalitách, mnohdy související ani ne tak s profíky, kteří po sobě uklidí aby se mohli vracet, ale s novými detektoráři kteří si zpravidla koupili detektor s vidinou pokladů z DW a první kam šli bylo archeo. |
|
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: elmara (info@detektory-mlejnsky.cz) - Saturday, 01.03. 2008 - 21:25:16 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lovecpokladu.cz | Měl jsem možnost probrat s několika archeo, alespoň určité části, připravované novely. Zdá se že se jedná znovu o nekonkrétní zákon s velkou vahou na sankce. Je zajímavé, že s ním nejsou spokojeni ani archeologové, tedy alespoň pokud mají dost informací. Jelikož v připomínkovém řízení se bude za archeo vyjadřovat jistá paní doktorka, která nás zrovna nemusí, bude prosazení nějakých změn věc dosti nesnadná :(. Celá věc nakonec povede k tomu, že poměrně nadějný začátek spolupráce mezi spoustou hledačů a archeo se vrátí někam na začátek 90. let. Nikdo nebude odevzdávat nic a to ani z lokalit zdánlivě bezcenných. O to asi ale nikdo nestojí . Myslím, že to je ten nejdůležitější argument pro zmírnění zákonné úpravy! Ve Velké Británii bylo v minulém roce odevzdáno více jak 50 000 tisíc předmětů (podle Financial Times), je jasné, že pokud by se takové množství předmětů dostalo na stůl českým archeologům tak asi naše archeologie zkolabuje. Na druhou stranu spousta nálezů z pohyblivé půdy, kde posuzování nálezových okolností je dosti problematické by se mohla stát legalní možností spolupráce s archeo i hledáním jako takovým.
Elmara |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: biatek (bronzezeit@centrum.cz) - Wednesday, 05.03. 2008 - 08:52:24 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | | Baba: Dovolím si souhlasit s Elmarou. Problém nevidím v nálezech na DW, na Aukru to bývá horší masakr, ale nejhorší je to, co vidět není a co se jenom tuší nebo to, co se dozvíme jaksi bokem, popř. rozprasený terén.
Spolupráce mezi archeology a hledači dávno probíhá, já osobně se s tím netajím, jako archeolog o tom s osobami z AÚ běžně komunikuji a nikde není žádný problém. Pokud mě za rohem pár kolegů pomlouvá, je mi to šuma fuk a je to jejich problém, vše je legální a v pořádku. Pokud někde dělám výzkum, mohu najmout brigáníků, kolik je potřeba, ovšem jsem garantem výzkumu a za kvalitu výzkumu ručím krkem.A jestli ten brigádník má v ruce lopatu nebo detektor, je v úplně jedno, pokud jsou splněny ostatní zákonné povinnosti.
Jak by sis představoval zákon, který legalizuje spolupráci? |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: Baba (rafina@rafina.cz) - Wednesday, 05.03. 2008 - 19:39:15 | | Nejsem právník ale tak, aby se většina zajímavých nálezů z oblastí mimo vyložené archeo dostala kam patří. Zároveň aby stát zřetelně a nepřehlédnutelně označil ta archea, kam nikdo krom archeologů s detíkem nesmí. A zároveň tak, aby nálezce nemotivovalo jen čiré vlastenectví ale vědomí, že může legálně pomáhat za odpovídající odměnu a že ho nikdo nevyžene z muzea a nezavolá na něj policii, když tam donese bronzovou sekyru. Asi tak... |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: jindrabindra (jbinder@seznam.cz) - Tuesday, 18.03. 2008 - 21:28:03 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | | Řekl bych, že klíčový je vymezení pojmů arecheologická lokalita a souhlasím s tím, že na zmapovaný a označený arecheologický lokalitě nemáme s detektorem co pohledávat, to není náš rajón. Držme se našich starých cest a lesů, tam můžeme maximálně pomoci, protože tam by nikdo z archeologů nkdy nehledal, proč taky. A pokud pomůžeme jen dobře. Taky nesouhlasím s pomocí za úplatu. Proč? Když tě to baví a chceš pomoci dobré věci archeoologům, udělej to zadarmo.Návrh zákona v citovaném znění není vše zakazující, ale vymezuje hranice a to je asi jen dobře. Když chytí nějaký prase jak kope někde pod hradem, nedělá to asi z lásky k historii. |
Re: Nový občanský zákoník a novela památkového zákona (Hodnocení: 1) Od: elmara (info@detektory-mlejnsky.cz) - Tuesday, 18.03. 2008 - 21:59:32 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lovecpokladu.cz | | TO Baba: Nový zákon si představuji asi stejně jako ten, který už řadu let platí ve Velké Británii. Samozřejmě chápu, že v dnešních dnech je to pouze sen. Bohužel se zdá, že v novele půjde jen o represi a to je podle mě jen cesta někam zpátky. Je jasné,že to může určitou část lidí od nákupu detektoru a hledání odradit, bude to ale většinou právě ta část poctivců a potencionálních spolupracovníků muzeí. Hledačů, kteří berou detektor jako možnost zisku se samozřejmě žádná taková novela nedotkne. Porušují platné zákony už dnes ! Ti, kteří by o nějakou formu spolupráce stáli, nebo o ní uvažují, se samozřejmě rozhodnou, že si nebudou přidělávat starosti. Možná se stáhnou z políček, na kterých se dnes běžně pohybují a začnou chodit hlouběji do lesa, což je znovu pro archeologii špatná zpráva, neboť na políčkách samozřejmě nikdo nálezové situace nepoškozuje, to už za nás udělala hluboká orba. V lese, pokud se nejedná o novodobé plantáže může být situace již jiná. Pokud se tak neozvou osvícení archeologové (hlavně ti co opravdu chodí kopat - ne ti co si pouze hlídají židli :) bude na světě asi zákon, který nikdo nechce, ale hledačská veřejnost se s ním bude muset asi naučit žít.
Elmara |
|
|
|